Det Optimale Åndedræt

Hele vejen rundt

Workshops med Stanley Rosenberg

Lær øvelser og teknikker til at frigøre åndedrættet

Få nye indsigter i åndedrættets fysiologi

Lær at diagnosticere niveauet af funktion/dysfunktion i åndedrættet 

3 forskellige workshops

Indånding      Udånding      Bones, Buts & Boobs

Lige fra første til sidste vejrtrækning er vores åndedræt tæt forbundet med vores helbred, velvære, følelser, gå-på mod og livskvalitet.

Åndedrættet er den mest betydningsfulde faktor for vores forventet levetid – mere betydningsfuld end kost, motion og om vi f.eks. ryger.

Åndedrættet er en bevægelse i kroppen, som er muliggjort af nervesystemet, muskler, fascier og skellettet.

Hvis der er begrænsninger i disse dele af kroppen, vil åndedrættet også være begrænset. Effekten af åndedrætsøvelser vil derfor også være nedsat.

Udover vores autonome nervesystem og hormonsystemet, så er “bevægeligheden” i åndedrættet afgørende for vores emotionelle tilstande.

Nyere forskning har ændret forståelsen af det autonome nervesystem

Det autonome nervesystem (ANS) modtager og behandler information fra de indre organer, bl.a. lungerne, hjertet, fordøjelsessystemet, nyrer og tyktarm og forplantningsorganerne.

I den gamle forståelse af ANS, bestod det af to forgreninger: En til kamp/flugt/stress (sympatiske gren) og en til afslapning (para-sympatiske gren).

Idag anser vi det autonome nervesystem for at have 3 forgreninger (først foreslået af Professor Stephen Porges med hans “Polyvagal”-teori). Vi har den samme forståelse af den sympatiske gren som tidligere, men vi anser nu den para-sympatiske gren for i virkeligheden, at være to forskellige grene.

Den ene forgrening kaldes “Social Engagement”. Når den er aktiv, fungerer vores organer afbalanceret, vi føler os trygge, og engageret med os selv og omverden. Der er ingen behov for at kæmpe, flygte eller “fryse”. 

Den anden forgrening kaldes “dorsal vagal”. Den er aktiv, når vi har brug for dyb restitution (når vi er trætte og skal sove). Denne gren er (over)aktiv ved depressive tilstande, hvor mange af de indre organer også kommer i energi-underskud.

Social Engagement-grenen er bl.a. også forbundet til diaphragma (mellemgulvet) og dermed åndedrættet.

Aktivering af Social Engagement forgreningen, er altså nødvendig for at optimere åndedrættet og skabe en positiv følelsesmæssig tilstand. 

Der er altså en direkte forbindelse mellem vores evne til at skabe relationer til andre, og et frit og levende åndedræt.

Indånding

Udånding

Bones, Butts & Boobs