Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

ManuVision på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

For andet år i træk skal ManuVision deltage på Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums temadage om Musiker Sundhed.

Den 17. Og 18. September 2014 afholder Det Kongelige Danske Musikkonservatorium igen deres temadage om Musiker Sundhed. Igen iår er ManuVision repræsenteret ved ManuVision Partnere Kristoffer Glavind Kjær og Filip Rankenberg.

Vi har talt med Filip om, hvad ManuVision kan tilbyde musikere. 

Fortæl først hvad Musiker Sundheds temadagene er for noget?

Musikkonservatoriet er en elite-uddannelsesinstitution. De uddanner nogle af de bedste musikere i verden. Der er gennem de senere år kommet en større bevidsthed i dén verden, om hvor hårdt et arbejde det egentligt er – både fysisk og psykisk. Man har indset, at det ikke er nok ”bare” at lære de studerende at spille blændende, men at de har brug for at have godt styr på både krop og psyke, for at kunne begå sig på topplan og ikke brænde ud. Som en opstart på, at konservatoriet som institution, udvikler sig i dén retning, har man for andet år i træk, valgt at afholde nogle temadage under overskriften Musiker Sundhed, hvor forskellige aktører inden for ”sundhed” er inviteret til at holde foredrag og afholde workshops for de studerende og deres undervisere. Her er ManuVision iblandt. 

Hvad er det, de studerende har brug for at lære?

Dybest set tror jeg, det vigtigeste er, at de udvikler en større bevidsthed om grænsefeltet mellem dem selv som musiker og dem selv som menneske. Jeg mener, at vi alle har brug for den bevidsthed – den skelnen – mellem sig selv og de roller vi løbende indtager.

De her unge mennesker – hvoraf nogle kun er store teenagere – er meget dedikerede, ambitiøse og har en utrolig høj arbejdsmoral.

Du skal virkelig være dygtig, for overhovedet at blive optaget på konservatoriet, og man fatter simpelthen ikke, hvor mange timer de allerede har øvet sig inden de overhovedet starter på konservatoriet.

De bruger meget tid på deres fag og det er en nul-fejls kultur. Der er en klar målsætning om at blive SÅ dygtig, at du ikke begår fejl. Nok stræber alle elite-udøvere efter at begå et minimum af fejl, men når vi sammenligner med f.eks. de professionelle cykelryttere på Team TinkoffSaxo, som vi bla. også arbejder med – og som er nogle af de mest dedikerede idrætsudøvere der findes – så er den nul-fejls kultur de har på konservatoriet  ret specielt.

Jeg har arbejdet meget med musikere, skuespillere og dansere igennem årene, og det de har til fælles er, at det handler meget om følelser. De beskæftiger sig med at udtrykke noget. Den form for kunst er jo kun interessant for os som publikummer, hvis vi bliver rørt af det. Vi bliver meget nemt revet med. Det er et fantastisk felt at være i, men det kan også være meget drænende – at skulle give så meget af sig selv og sit følelsesliv, dag ud og dag ind.

Jeg oplever at de her forskellige faktorer jeg har nævnt, tilsammen gør det nemt for de musikstuderende at blive opslugt af deres musikergerning – og glemme sig selv og eget velbefindende.

De har brug for bevidsthed og redskaber, så de ikke glemmer sig selv helt – så de ikke brænder ud – i det her felt af stærke følelser, høje ambitioner og stress omkring nul fejl. 

Hvad er det ManuVision kan tilbyde musikerne?

Først og fremmest har vi allerede stor erfaring, med at arbejde med både kunstnere og elite-idrætsudøvere. Jeg oplever, at vi allerede har en stor forståelse for deres situation. Derudover, har vi en masse praktisk og konkret viden om sammenhængen mellem krop og psyke – hvordan vi bliver påvirket, når vi er under press – både fra egne og ydre krav. Vi kan forklare dem i et letforståeligt sprog, hvad det er de oplever – de kan genkende sig selv – og det er jo en god vej til øget bevidsthed. Vi arbejder med udgangspunkt i kroppen. Vi er – sagt i al beskedenhed – meget dygtige til at skabe nogle omstændigheder, hvor de studerende mærker på egen krop, når de gør noget ”forkert” og når de gør noget ”rigtigt” – og hele tiden holde det enkelt for dem.

Vi arbejder primært med dem, med ManuVision Træning og forskellige opmærksomheds-øvelser. Vi analyserer deres krops- og bevægelsesmønstre og giver dem praktiske redskaber, til at bruge sig selv og deres krop bedre. Vi kalder det ”at spille med kroppen, i stedet for imod den”. Vi arbejder med det kropslige/følelsesmæssige felt, så de både kan mærke, at det bliver lettere for dem at spille på deres instrument (eller for sangernes vedkommende, at synge), men også at deres udtryk bliver stærkere og mere klart.

Det fantastiske er, at man kan høre og se det med det samme.

Det er grundlæggende enkle (men ikke nødvendigvis nemme) principper vi arbejder med. Det handler om en bestemt indstilling i krop og psyke – en form for distance til ens gøremål giver paradoksalt nok et større nærvær – og det koster ikke så meget energi. Det handler om afspænding, åndedræt og at forstå at økonomisere med sine kræfter – at bruge kroppen på den rigtige måde.

Her til sidst: Hvad var din største oplevelse sidst I arbejddee med musikerne?

Sidste år arbejdede vi med én faggruppe af gangen – én workshop om dagen, i tre dage. Det var et sammenhængende forløb, hvor vi hver dag byggede oven på gårsdagens program.

Den sidste dag havde vi strygerne som de første, og efter vi havde arbejdet med en masse fælles øvelser, gav jeg dem individuel supervision. De spillede på deres instrument og så guidede jeg dem undervejs.

Den første jeg superviserede var en meget ung violinist, og da hun ”fangede den” – da det pludselig lykkedes hende at forene, alt det vi havde arbejdet med i tre dage og blive meget nærværende i sin krop og psyke, så eksploderede lyden fra hendes violin ud i rummet. Musikken blev så fuld og stor fra det ene øjeblik til det andet, at vi alle blevet dybt rørt. Der gik et gisp gennem rummet blandt de andre deltagere, og jeg blev faktisk rørt til tårer, fordi det var så stærkt det vi oplevede. 

Som stor musikelsker, var det en fantastisk oplevelse, at jeg kunne hjælpe en i forvejen så dygtig musiker videre, og at vi alle i dét øjeblik virkelig mærkede hvor kraftfuldt musik kan være.

Jeg glæder mig rigtig meget til igen at få lov til at arbejde med de dygtige og dedikerede studerende på konservatoriet J.

Se en video med 3 enkle øvelser, der kan forberede dig på at "optræde".

Lyt til en opmærksomhedsøvelse der kan forberede dig på at "optræde".