Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er en fællesbetegnelse for de forskellige former for hovedpine, der kommer af spændte muskler andre steder i kroppen – typisk nakke eller skuldre eller begge dele. I en Manuvision behandling afhjælper og forebygger vi spændingshovedpine ved at afspænde skuldre og nakke, balancere nervesystemet og aktivere den dybe vejrtrækning.

 

 

Spændingshovedpine bliver ofte udløst af stillesiddende arbejde, skærmforbrug eller stress og kan forstås som et af de signaler, kroppen sender, når man bør gøre noget anderledes.

Åndedrættet spiller som i mange andre sammenhænge en faktor i spændingshovedpine. Overfladisk vejrtrækning er nemlig med til at ophobe energien i hovedet, og er vi ikke i kontakt med det dybe åndedræt, får vi ikke sendt energien rundt i kroppen og afspændt musklerne i nakke, skuldre og ryg.

Stillesiddende arbejde

Spændingshovedpine er meget tit forbundet med stillesiddende kontorarbejde. Stillesiddende arbejde er problematisk for kroppen særligt af to grunde:

  1. Når vi sidder stille, er kroppen ikke aktiv og har derfor ikke brug for så meget ilt. Det betyder, at kroppen ikke automatisk er i kontakt med det dybe åndedræt, fordi det er “unødvendigt”. Men når vi ikke trækker vejret dybt, bliver energien ikke fordelt rundt i kroppen. I stedet har den tendens til at søge opad, dvs. den ophober sig især i hovedet – og det kan være med til at udløse spændingshovedpine.
  2. Når vi arbejder ved en computer, er det stort set kun hænderne og deres finmotoriske bevægelser, der er fysisk aktive. De grovmotoriske bevægelser, der involverer muskler i resten af kroppen, er derimod passive, og det betyder at kroppens “belastning” ikke bliver fordelt på flere områder i kroppen. Det låser musklerne i særligt nakke og skuldre i bestemte positioner, som er med til at udløse spændingshovedpinen.

Skærm

Vores skærmforbrug har også en direkte indvirken på de muskler og steder i kroppen, der kan udløse spændingshovedpine. Det hænger sammen med måden, vi bruger øjenmusklerne, når vi arbejder ved en skærm. Når blikket er rettet mod en skærm, er øjnene nemlig låst i en fast position i forhold til den afstand, der er til skærmen. Det betyder, at øjenmusklerne udsættes for meget lidt bevægelse og har tendens til at spænde op.

Musklerne i nakken kaldes også de “store øjenmuskler”, fordi de styrer hovedets position, mens øjnene arbejder. Ligesom øjnene bliver hovedet bevæget meget lidt ved skærmforbrug. Det giver de spændinger i nakken, som typisk er med til at give hovedpine.

Stress

Spændingshovedpine kan også være en respons på stress og uro i kroppen. Når vi er stressede, har vi tendens til tankemylder og bekymringer, og det er med til at ophobe en masse energi i hovedet, som kan give hovedpine.

Stress er også et udtryk for, at vores nervesystem er overbelastet. Et overbelastet nervesystem påvirker den dybe vejrtrækning og forårsager muskelspændinger, særligt i nakke og skuldre, som kan udløse spændingshovedpine.

Ved spændingshovedpine som følge af stress, kan det være en god ide at arbejde med at sætte grænser og blive mere opmærksom på kroppens signaler.

Behandling af spændingshovedpine

I en Manuvision-behandling af spændingshovedpine afhjælper og forebygger vi spændingshovedpine ved at:

  • aktivere den dybe vejrtrækning, der får energien til at strømme i hele kroppen og løsner de spændinger, der opstår som følge af overfladisk vejrtrækning i brystet.
  • afspænde skuldre og kraniekant, så nakken bliver fri
  • balancere nervesystemet, så kroppen bruger sine ressourcer bedst muligt
  • indkredse årsagerne til spændingshovedpine

 

Hvad kan du selv gøre?

Har du stillesiddende arbejde foran en skærm, anbefaler vi dig følgende små øvelser, som kan være med til at afhjælpe og forebygge spændingshovedpine:

  1. Hav kontakt med fødderne: For at få fordelt den energi, der ophober sig i hovedet under stillesiddende arbejde, er det vigtigt at have en god kontakt til sine fødder. Det får man, hvis man er opmærksom på at bevare føddernes kontakt til det fundament, de hviler på. Når fødderne er “grounded”, kan energien nemlig lettere strømme rundt i hele kroppen – og dermed undgår vi den energiophobning i hovedet, der er med til at udløse spændingshovedpine.
  2. Fokuser på et punkt langt fra skærmen: For at styrke og afveksle øjenmusklernes arbejde, er det en god ide jævnligt at tage små pauser, hvor du kigger væk fra skærmen og lader øjnene fokusere på noget langt væk. Når øjnene skifter fokuspunkt, får de nemlig mulighed for en afveksling og pause fra den låste position, de befinder sig i, og det er med til at modhjælpe de spændinger i nakken, der kan udløse hovedpine.