Manuvision træning

 

Manuvision træning er en træningsform, der trækker på elementer fra yoga, karate og aikido, og som styrker og forbereder kroppen til at blive brugt bedst muligt. Vi lærer dig grundlæggende at træne med - og ikke mod din krop.

 

Med dynamiske øvelser, stræk og dybe stillinger kommer du igennem hele kroppen - fra fødder til ansigtsmuskulatur. Vi vækker muskler og bindevæv til live, stimulerer kredsløbet, styrker ryg og mave og smidiggør vores led, så der kommer flow i kroppens energisystem.

 

Styrke og jordforbindelse

Manuvision træning handler om at mærke sig selv. Vi arbejder med ro og tilstedeværelse, og du træner dit nærvær og din opmærksomhed gennem hele træningen - fra guidede meditationer i starten af timen og stræk i slutningen af timen. I træningen lytter vi til kroppen og lærer at mærke vores grænser og sansninger. Det betyder, at du:

  • bliver mere opmærksom på de signaler, din krop sender til dig
  • træner nærværet med din krop, og hvad den fortæller dig.
  • træner nærværet med dine følelser, og hvordan de påvirker dig
  • lærer at stå med dig selv og bevare din jordforbindelse

 

"Jeg får en bedre fornemmelse af mine fødder og af, at de står solidt på jorden, uanset hvad der i øvrigt sker omkring mig. Det har været ekstremt vigtigt for mig i en tid, hvor meget andet i mit liv er forvirrende"
Dorthe

 

 

Et supplement til kropsterapi

Manuvision træning er selvbehandling. Træningen går ind i de sammentrækninger, der giver spændinger, og konfronterer de steder, hvor vi falder sammen, fordi vi mangler styrke i muskler og led. Derfor er Manuvision træning også et supplement til kropsterapi, fordi du kommer til at arbejde direkte med spændingerne bag de fysiske og psykiske gener, du går til behandling for.

 

“Jeg oplever, at jeg kommer i dybden på en anden måde end jeg gør ved fx yoga. Træningen vækker mig både kropsligt og mentalt, og jeg føler mig mere rustet til at møde dagens udfordringer. Og så er det en sjov og varieret måde at holde kroppen stærk på”
Ida

 

Et frit åndedræt

Manuvision træning arbejder med at forløse kroppens energi. Det sker gennem åndedrættet. Mange åndedrætsteknikker, som vi kender fra fx yoga, bygger på en ide om at kontrollere vejrtrækningen. I Manuvision træning handler det derimod om at det frie åndedræt, som særligt på udåndingen, fordi det er i udåndingen vi slipper spændingerne. Når vi har åndedrættet med mærker vi også vores grænser, så vi både kan være i øvelserne i længere tid, men også kan holde igen, hvor det er nødvendigt.

 

Manuvision træning består af to dele

  • I første del af træningen gennemgår vi øvelser, der får pulsen op og kræver udholdenhed, smidighed og styrke. Det er her, vi hjælper kroppen til at slippe de spændinger, der giver os uro og smerte i led og muskler. Er du stresset, er udfordringen omvendt ikke at presse dig selv fysisk, men at mærke dine grænser, lytte til kroppen og træne i det tempo, der passer til dig.    
  • I anden del af træningen har vi fokus på udstrækning eller går sammen to og to for at udveksle dybe massagetryk, som giver kroppen dyb afslapning.

Prøv kræfter med Manuvision træning hjemme i stuen med det her korte træningsprogram med Torben Svendsen.

 

“Jeg får en dybere kontakt til mig selv end ved anden træning. Det giver klarsyn, til at se hvad der rører sig i mig og mulighed for at opdage, hvad jeg har brug for"
Anne-Mette